Singlehanded 2025
- Dit is een transcript van het journaal van de Zeehond tijdens de Singlehanded 2025. De opdracht dit jaar was Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Trintelhaven, Lemmer, Makkum, Terschelling en Den Helder, en een rondje om de Jacobsruggen, in willekeurige volgorde. Commentaren van mezelf.
- Ok, ik had gedacht: snelle check voor noord-of-zuid gaan: alle havens uit de opdracht omcirkelen op de kaart, klopt het nog: ja. Want het globale plan stond al vast en was solid: eerst de zuid, en dan tegen de klok in de noord. Wind zou draaien van zuidoost naar zuidwest, kleine stukjes doen met weinig wind, lange stukken met meer wind. Praktisch alles zou bezeild zijn. Stevige wind op de Wadden is voor mij geen punt: het is waar ik altijd zeil en mijn boot vaart er wel bij. Maar ja, dat ene stomme regeltje over het hoofd gezien. Voortaan moet ik alle regels afvinken na het begrepen te hebben. Zoals ik ook altijd installatieprocedures voor software regel voor regel afvinkte.
- Wel aan denken! Dit was de opportunity om een doordacht plan te maken: waar ga je slapen, welke dagen ga je maken. Die keren dat je hem uitvoer, was dat omdat je een end-to-end plan had dat haalbaar was. Je bent dan een man met een plan.
16:30 Lekker gegeten en even gekeken of mijn spinnaker het leuk zou doen als gennaker, dus zonder spiboom op de punt belegd. Maar nee dus - niet op deze koers. Whatsapp staat vol met foto's van bootjes, beetje saai. Alles is ijdelheid. Maar ja, wat ik doe is dat toch ook. Straks krijgen we de zonsondergangen, let maar op.
- Ok wat gebeurt hier? Je formuleert hier een plan met een hopeloze opkruisactie erin. Dat plan is verre van optimaal. Je gaat hetzelfde doen als eerder en verwacht dan dat er een andere uitkomst is? Volgens mij is dat precies de definitie van stupiditeit. Maar wacht, waarom zeg je dat je ijdel bent? Kijk, daar heb je het al. Er zat namelijk een briefje bij de opdracht, waarin stond dat jij als l-a-n-g-z-a-m-e boot de sluisregel mocht negeren. Je had dat briefje direct al teruggedaan in de envelop. “No way, dat is me mijn eer te na. Het ging me toch om de uitdaging?” Ja, heel moedig hoor. Je kunt het ook overmoedig noemen. Of hoogmoedig. Kijk mij nou hoe moedig ik ben. Als ik hem uitvaar zonder deze uitzondering te volgen valt mij des te meer eer te beurt. Eerzucht als drijfveer? Mmm, ja toch wel eigenlijk. Maar goed, als je wel als eerste naar de zuid was gegaan dan was je echt de enige geweest op het Markermeer. En dat was ook een heel onaantrekkelijk en asociaal scenario geweest.
- Ja ja, je bent lekker bezig hoor. Beetje naar je metertjes kijken in plaats van naar het grote plan.
23:10 Bij de Steile Bank zit opeens de Sylje achter me. Geen idee waar die zo opeens vandaan komt? Maar goed, twee boten is een race, dus direct het melkmeisje helemaal bijgesteld. Toch loopt hij op me in. Bij het Vrouwenzand draait hij in, mijn AIS-alarm gaat meteen af, en ik krijg ruzie met mijn melkmeisje want die wil natuurlijk niet zonder gezeur de hoek om. Bij Makkum aangekomen gaat de Sylje meteen de sluis in. Slim plan: Makkum is nu niet bezeild maar op de terugweg wel.
03:45 Ik schut naar de Waddenzee en wilde direct het Inschot door om daarachter te ankeren voor de rust. Maar ik heb een foutje gemaakt: Quicktide stond nog ingesteld op een andere boot met minder diepgang. Dus dat wordt uiteindelijk toch een tijstop aan het anker, bovenin het Verversgat. Daarmee is alles gezegd, want het anker krabt, dus dat kan niet als ankerstop gelden en evenmin als rustperiode! Maar toch was dit het einde van het eerste zeilblok.
- Kijk nou ben je al de sjaak. Slaapgebrek bovenop hoogmoed. Je had bij de sluis moeten slapen en bij het wakker worden alle voorstaande opties opnieuw af moeten wegen. Nu lig je naar je krabbende anker te kijken.
Om 16:30 vertrek ik weer. Photo shoot met de Blue Shadow in het Schuitengat. Ik had drie opties voor Den Helder: over zee, over de Paardenhoek of over Kornwerd. Het werd de laatste optie, met een twist: niet over Harlingen of het Inschot, maar via het Molenrak. De Paardenhoek opkruisen in het donker had ik geen zin in: smal water en steile banken en was tijd/tijtechnisch niet handig. De Boontjes is mijn nemesis, dus daar blijf ik verre van. Over zee zou het zeven Beaufort met buien worden: ook maar niet. Het opkruisen over de Blauwe Slenk ging zoals de brandweerman zijn spuit hanteert: streng maar eigenlijk zonder vreugde. De Unsa is mijn enige compaan.
Het Molenrak is eigenlijk één groot vlak blubberig wantij, dus daar maak ik lange halen op de automaat. Eenmaal uit het Verversgat wordt het smullen: heerlijk onder de hoge wal van de Afsluitdijk op halve wind, als een mes door de zachte boter. Bij Den Helder was het oppassen geblazen want ik wilde niet weer door de stroom uit het Malzwin voorbij de haven gespoeld worden. Even bepaald wat mijn scherpst bezeilde koers was en daarop de eindnadering opgezet met een klapje terug. Volgende keer zo snel mogelijk bepalen, want nu kost het me weer een half uur. Even voor 3:30 loop ik de haven binnen in de beginnende bui. Zittend in de kajuit, voor me uit starend, duurt het even voor ik me herinner wat ik hier ook alweer ging doen. Oh ja, eerst kleren uit, dan slapen.
- Nou vooruit, de route is geen slechte keuze geweest. Goed uitgevoerd, niet vreselijk uitputtend geweest. Wel ongezellig. Op de Blue Shadow na dan. Het grappige is dat er op de appgroep best veel reuring was, tussen de zeilbootfoto’s door dan. Maar dat komt niet binnen eigenlijk. Ik zit continu aan de woorden van Frits te denken: geniet ervan. Maar geniet ik nu eigenlijk wel?
Tja, je moest nu wel terug naar Makkum omdat je daar nog 1 selfie moest maken. Anders had je nu lekker door het Visjagersgaatje naar Medemblik kunnen zeilen.
17:43 Het was een mooie middag maar het wordt weer frisser. Om maar vooral niet over de wind te zeuren ;-) Ik knabbel maar wat nootjes en een enkel blikje bier bij wijze van happy hour. Hooray! De sluis zal wel weer niet bezeild zijn.
00:20 Nou grappig hoor. Plan was, om niet op te hoeven kruisen, voor de spuisluizen al overstag gaan en te deinzen tot de vloed me voor de sluisingang gespoeld zou hebben, maar het was al ruim na hoogwater dus ik ging helemaal nergens heen! In de buitenhaven van de sluis blijkt dat mijn navigatie boordlichten het niet doen. En de zekering brandt, eenmaal vervangen, direct weer door. Na de sluis direct aan de wachtsteiger vastgeknoopt, maar de sluiting blijkt ergens in de bekabeling te zitten dus ik moet een noodkabeltje aanleggen. Even wat rondgevraagd bij de havenliggers in de WSV voor nood-navigatieverlichting. Uiteindelijk toch een stukje draad van Martin van de Copper gebruikt, waarvoor dank. 's Nachts kruisen zonder werkende lichten zou mij op eeuwige schande komen te staan, maar ik moet vanavond naar Medemblik anders is het helemaal meer niet bezeild. Toch 3 uur met dat stomme licht bezig geweest en pas 23:45 uitgevaren.
Ja, dit was onverwacht, dit mag overmacht heten. Ik had niet het IJsselmeer op kunnen gaan zonder goeie verlichting en ben ook blij dat ik het niet heb gedaan. Volgend jaar deze hele boel wel eens grondig herzien. Achteraf 0 boten tegengekomen trouwens in het donker.
05:13 Het opkruisen valt vies tegen. Om één of andere reden kruist mijn boot super slecht op het IJsselmeer; iets met rompvorm of -lengte of zo, in relatie tot de korte golfslag. Ja, oud zeer komt dan weer boven. Ik zou destijds bijna het zeilen ervoor opgegeven hebben totdat ik erachter kwam dat de boot op de Wadden veel beter zeilt en ik de boot in Makkum heb gelegd en ik sindsdien praktisch alleen maar op de Wadden zeil. Kortom, als ik nu bijna 6 uur aan het opkruisen ben en nog niet halverwege ben, zit ik motivationeel goed aan de grond.
- Tja, dit zat er al in toen je besloot er bij Kornwerd uit te gaan, eergisteren. Verzin nu nog maar een tackle-back.
- Mooie actie hoor, rifje zetten geeft altijd voldoening.
Dat moment kwam omstreeks 8 uur toen ik even een rustig zeetje moest opzoeken om even rustig te zitten, en Stavoren op de boeg stond te wenken als een vriendelijke duivel en ik willend en wetend mijn ziel andermaal verkocht door daar en dan uit de tocht te stappen. In de stromende regen leg ik aan in de gemeentehaven van Stavoren, sluit de straalkachel aan en val in slaap. Als ik 5 uur later wakker word is het 29 graden Celsius in de kajuit, zijn de kleren droog, ben ik leeg en ga ik maar verzinnen wat ik op de to-do lijst moet zetten om nog beter voorbereid zijn voor het volgende jaar.
- Nou goed nog even samenvatten wat ik de volgende keer beter moet doen. Voor mijn boot: niet opkruisen, of aandewindse koersen op het IJsselmeer. Heel simpel. Opkruisen alleen overwegen als je stroom mee hebt op de Wadden.
- Dus als eerste naar Lemmer gaan was niet slim, want je bent ruim 5 uur bezig geweest tussen de Rotterdamse Hoek en de Steile Bank. Je had vanaf Makkum langs de Afsluitdijk naar Den Oever moeten gaan, dan had je voorkomen op het IJsselmeer terug te moeten kruisen. Dan had je de langzame-boot-kaart niet eens nodig gehad. Kortom, bij elke stop alle opties her-evalueren. Half uurtje voor nemen, niet gaan haasten. Maar het gekke is dat als je een plan hebt dat je daaraan vast lijkt te willen houden. Ik weet niet waarom, waar die inflexibiliteit vandaan komt? Omdat je jezelf niet wil zien als besluiteloos? Omdat koersvast een hoger-niveau plan nastreven meer waarde zou hebben dan korte-termijn kansen najagen? Het antwoord hierop zal vast breder getrokken kunnen worden dan alleen het zeilen. Kortom, toch weer een waardevolle editite geweest.
Zeehond 11 Marco Bergman SH
Interactief: https://www.fredhen.nl/singlehanded2025/?selectedTrack=Zeehond
+-------------------------------------------------------------------------------------------+
| 11 Zeehond Marco Bergman SH
| Start: 18-OCT-2025 12:54 |
|-------------------------------------------------------------------------------------------|
| Gebied | Van | Tot | Duur |
|-------------------------------------------------------------------------------------------|
| Lemmer | 18-OCT 20:25 | 18-OCT 21:16 | 00:50 |
| Lorentzsluis | 19-OCT 03:32 | 19-OCT 04:00 | 00:27 |
| Terschelling West | 19-OCT 10:55 | 19-OCT 16:37 | 05:41 |
| Den Helder | 20-OCT 03:20 | 20-OCT 13:55 | 10:34 |
| Lorentzsluis | 20-OCT 18:49 | 20-OCT 21:03 | 02:14 |
| Makkum | 20-OCT 21:39 | 20-OCT 23:34 | 01:54 |
| Stavoren Oude Haven * | 21-OCT 08:51 | 21-OCT 17:43 | 08:51 |
|-------------------------------------------------------------------------------------------|
| Total stops: 7 |
| |
| |
| Totaal rusttijd: 30:35 uur |
| |
+-------------------------------------------------------------------------------------------+
Comments