Singlehanded 2019

Onderstaande is een aangepaste versie van het journaal ingeleverd voor de Singlehanded 2019. Het was de eerste keer dat ik hieraan meedeed. De dag voorafgaand aan deze race (vrijdag) had ik de boot al overgevaren van Makkum naar Lelystad, waar de race zou starten. Race begon zaterdag 13:00, ik ben er maandag om ca 21:00 uur uitgestapt omdat ik me genoodzaakt had gezien de motor te gebruiken.

12-OKT-2019

Vertrokken met lichte wind uit ZZO. Werd spoedig door iedereen ingehaald. De Bliss kwam met spinnaker dichtbij langszoeven. Had mijn genua toen uitgeboomd. Daarna toch spinnaker gezet maar die zat om de roller heen. Bijna bij Urk toch, dus weer terug naar de genua. Voor de eerste keer dat ik zelf een spinnaker zette was ik blij dat ik er zonder zeilscheuren vanaf kwam! Ik had geen idee waar ik mijn stempel zou moeten halen, en had op de AIS gekeken waar andere boten afgemeerd waren, maar bij binnenkomst stond een man te zwaaien met een ding in zijn hand; hij bleek iemand van de havendienst. In 10 minuten in-en-out! Eruit op halve wind naar het Vrouwenzand om daar af te slaan naar Makkum. Wat tegen een camera zitten praten. Zag alleen maar water + 1 boot, de Shift geloof ik. Liep af en toe 5 knopen; prees me er gelukkig mee. Hier de helmstokstuurautomaat vervangen door de PyPilot, zelfbouw/open source stuurautomaat. Buiten verwachting om deed die het uitmuntend. Lekker gekookt en daarvan een foto gekwekt. Eten in de kuip 18:15. Daar kun je de nacht mee in. Bij de hoek van het Vrouwenzand overgegaan op praktisch voor de wind, maar toen kreeg de PyPilot kuren. Herstart, maar de "gains" (instelparameters) voldeden kennelijk niet voor deze koers. Na een tijdje werd het donker en vond ik het niet slim om ermee door te gaan, dus teruggegaan op de ST2000. Berichten over Den Oever deed me twijfelen aan mijn eigen plan. Grib files gedownload en besloten eigen plan aan te houden. Ik heb toch echt 10 knopen wind in de rug, loop 3.5 knoop op een melkmeisje. Meldpunt IJsselmeer zegt dat het 2Bft is. 22:00 uur nog steeds 11 knopen zuid, Makkum ETA 22:xx

Het is nu hard gaan regenen. Geen idee waar ik mijn stempel moet gaan halen.

Half een. Makkum is mijn thuishaven, dus ik was in de stad bij de pizzaman een stempel gaan proberen. De goede man zat op 23:45 nog in een verlaten restaurant aan zijn Excel-administratie te werken, en was bereid voor mij zijn schort af te doen en bij de buren, die een jaren-60 verkleedpartijtje hadden, een stempel te gaan halen voor me. In ruil heb ik hem kunnen helpen met Excel-expressies.

De andere ochtend een beetje verslapen, om half acht losgekomen en om half 9 door de sluis richting Boontjes, 10 knopen zuid-oost. Pannenkoeken met spek gebakken. Eenmaal in de Pollendam spinnaker geprobeerd, maar aan het eind van de Pollendam besefte ik dat ik hem aan de verkeerde kant had hangen dus snel weer de fok uitgeboomd. Zag grote rode spinnaker weer achter me opdoemen, maar toen ik de mijne weer zette had ik een zandloper en trok ik er een scheur in. Opgedoekt en een optie + zorg minder. Wind was goed voor rondje Meep, als gepland, dus stuurboord uit de Meep in, 2.2 knoop tij tegen, dus langs de randen gegaan; daar stond maar 0.5 knoop. Daagde met dat gedrag wel de goden uit natuurlijk, en dat werd duidelijk bij de ZM11, waar 2 mensen, boten, links + rechts van mij aan de grond liepen. Dat was een teletubby moment ("Uh-oh") en inderdaad liep ik binnen de minuut zelf vast maar ik kwam wonder boven wonder vanzelf weer los! Achteraf leermoment: verkeerde kant van de boeienrij! Ik zal morgen wat alcohol in het water plengen om Nautilus te danken. Vervolg naar West-Terschelling geen bijzonderheden, op een windstil moment na om 15:50. Na aankomst (nog droog) kwam het water met bakken uit de hemel zetten. Met buurman op de steiger geborreld en gegeten (+ gestempeld). Om kwart voor 10 kwamen pas de vastlopers binnen. Wat heb ik gemazzeld! Heel, heel erg veel geleerd vandaag. 80 Nm op de log; ik zal er de komende dagen een schepje op moeten doen.

Maandag 14. Plan was om met westen (halve) wind het Inschot in te varen, daar eventueel een ankerstop te houden, terwijl de wind door de zuid heen zou draaien, en dan met een oostenwind (half, weer) het Scheurrak in te gaan en dan bakstag naar Texel. Het pakte anders uit. De haven uit, ging het achteruit. Heen en weer gekruist, maar zag de havenhoofden verder van me verwijderen - terwijl ik vooruit keek! Teruggemotord en buiten de betonning voor anker gegaan. Maar de wind bleef uit. Geslapen, pannenkoeken met spek gebakken, afgewassen, wat geklust aan de boot. De wind bleef maar uit. Op de AIS en de tracker is te zien hoe anderen ook hun eigen versie van achteruit varen doen en uiteindelijk voor anker gaan. Ik wil wel voor donker het Scheurrak uit zijn want dat is onverlicht. Sowieso moet ik er voor HW Harlingen + 4 uur doorheen zijn i.v.m. ondiepte.
Om 14:00 uur werd het duidelijk dat ik niet de optie van Texel-na-Scheurrak meer zou halen. Er was nog steeds geen wind, de laatste boot was uit Terschelling vertrokken en ik lag nog steeds te ankeren voor de haveningang. Het was het dieptealarm dat me dwong los te komen. Anker opgetrokken ca 14:xx en met een sukkelgangetje richting Vliestroom - via-Schuitengat. En toen kwam de wind. Ik zag bij de laatste boeien van de Schuitengat de "Puck" langsgaan, rondde pijnloos de laatste boei en lag in de Vliestroom, stroom tegen maar halve wind 14:xx. Ik deed hetzelfde ding als gisteren op de Meep: aan de rand van de geul met het diepte-alarm op 5m de tegenstroom ontwijken. Inderdaad ik had maar 1 knoop tegen. Op 16:20 had ik bij de kardinaal VL8WM1 (Meep net overgestoken) 17 kts wind op 075 [wind angle]. Maar bij de ingang Blauwe Slenk had ik bliksem en donder voor me, dus had ik daarom 2 riffen gezet. En die 2 riffen had ik niet moeten doen. Ik dacht dat het goed zeemanschap was om bij nadering van een bui te reven. Maar ik bleef maar stroom tegen houden (LW Terschelling 16:53, LW Harlingen 'ook zoiets', dus waar bleef de kentering? *) En met 2 reven en 16 knopen wind zeilde ik a) toch weer achteruit (terwijl ik vanmorgen had gezworen dat nooit meer te doen) en b) werd het lastiger om genoeg snelheid te maken om overstag te gaan met mijn langkieler. Dus toen ik in de Blauwe Slenk moest gaan kruisen had ik aanvankelijk last van teveel riffen. Mijn grootzeilsleedjes zaten klem bij de overgang van 2 riffen naar 1 rif (kreeg hem [zonder motor] niet met de kop in de wind zodat de druk uit het grootzeil zou gaan). Dus daar 1 keer de motor gebruikt toen het heikel werd. Maar toen kwamen we er lekker in, mijn bootje en ik. Heerlijk gekruist tot aan ingang Pollendam (de kentering pas geweest om half 7: inderdaad laagwater Harlingen). Maar bij ingang Pollendam was het erg donker. Maan nog niet op. Ik had tijdens het (heerlijke!) kruisen al bedacht dat ik dat _niet_ zou voortzetten in het vaarwater naast de Pollendam. Ik had daarmee voor mezelf een mental block gebouwd. Maar het was ook onmogelijk om daar op te kruisen. Dus zonder twijfel of gĂȘne de motor aangezet. Het was ineens _heel_ donker en ik wist dat ik de juiste keus had gemaakt. Eenmaal in de Boontjes motor weer uitgezet. Er zat een binnenvaartschipper achter me; opgeroepen op kanaal 10 en gezegd dat-ie er langs kon komen - dat ik wel buiten de geul bleef. Zat Kees daar pal achter met Sophie's Breeze. Natuurlijk haalde hij me in.

Nadat hij langs was Elly getext over mijn motor-actie. Het viel een beetje tegen maar de reglementen waren eenduidig: ik lag er uit. Las toen pas van een gast die zijn roer + schroef had gemold op de Pollendam en wist dat ik de juiste keuze had gemaakt. Verder geen verkeer op de AIS; ofschoon donker heel chill laatste stuk naar Kornwerd gedaan, in supersnelle turnaround time door de sluis en om 23:00 in thuishaven Makkum. Verslagje afgeschreven en nu een heel jaar dromen voor de volgende singlehanded!

*) Er zit maar liefst 1,5 uur tussen LW Harlingen en LW Terschelling. Ik dacht dat de kentering zou komen om 16.xx uur maar dat was veel later. Vandaar dat ik in het donker bij de Pollendam pas aankwam en dat was de druppel die...

Comments

Popular posts from this blog

Various tricks

Stellendam v.v.

A sailing story for nerds