Singlehanded 2022
Zeehond journaal Singlehanded 2022
Vrije en geannoteerde versie van de journaal-tekst, die tijdens de tocht geschreven moest worden en ook ingeleverd.
Dag 1
Er was niet veel tijd over na de groepsfoto en het in elkaar sleutelen van de stuurautomaat, die vocht binnen had gekregen na de aanbrengtocht. Ik had graag nog even het kompas van de automaat willen calibreren, maar er waren vroeg al veel boten in het startgebied dus rondjes varen zou geen populair plan zijn. Het Markermeer stond in de opdracht, dus daar moesten we als eerste heen want de windstilte die komende dinsdag zou komen zou daar het ergst zijn. Direct ingedraaid voor een mooi plekje in de sluis - of had ik eerst nog dichter langs het startschip moeten varen? Bijna-botsingen omdat mensen direct beginnen met plannen en puzzelen.
In de sluis bekijk ik de opdracht nog eens goed en geef een schatting af op basis van goeie wind + gemiddelde snelheid bij goede wind. Voorbij de poepende man gaat het hele veld richting Muiden, maar dat is voor mij al niet bezeild; snelheid zakt onder de twee knopen. Ik besluit de '4' in schrijfrichting te varen; beginnen bovenaan. Niet de kortste weg maar dan begin ik op een koers waar mijn boot het beste kan profiteren van de weinige wind, en bovendien ziet niemand dan mijn zielige vertoning. Maar spoedig vaar ik helemaal alleen in de druilerige regen. Ben ik weer heel dom geweest? Weet je wat, ik loop 4 knopen en het stopt met regenen: neem het ervan. Ik zet nu op de plotter het hele plan uit. Dat voelt goed. Het is een haalbaar plan, met de wind en zo. Nu alles op alles zetten om dit uit te voeren. 15:45 er komt zon, maar de wind gaat helemaal weg. Ik droog de telltales met de theedoek; als ze weer wapperen dan schept dat hoop. 16:00 de EA1 boei passert traag mijn stilliggende schip. Dit rak (1e van de '4') is bezeild! Yes. De 'kopgroep' passeert tegengesteld. Mooi werk, kan niet anders zeggen. Dan volgen de mindere goden. Als de '4' af is om 20:10 is het al een stief uurtje donker.
Wind draait weer terug, ik zal helemaal op moeten kruisen naar Muiden. Half 3 's nachts ben ik daar. Er ligt hier een groepje boten te snurken, maar ik voel me nog best. Wind is perfect - nu de wind goed is moet ik zover mogelijk zien te komen. Ik boom de fok uit en zet alles snoeistrak; zo kan de automaat heel goed een diepe koers houden.Wat ging hier allemaal goed en fout? De inschatting van de tijd heb ik gedaan op basis van een werkelijke gemiddelde snelheid van vorig jaar, plus de windverwachting, waarbij ik schatte op 20 mijl extra voor opkruisen. Betere basis dan vorig jaar. Niet over zeuren. De snelle beslissing 'Markermeer eerst' was ook vooraf al gemaakt op de windverwachting, en de beslissing 'de 4 als eerste' lag voor de hand; ik had hem al op de plotter gezet. Maar de volgorde, of de richting, waarin ik de 4 zou doen, had ik nog niet bepaald en de beslissing het te doen zoals ik het deed is overhaast geweest. Op dat punt, vlak na de jachtendoorgang, had ik veel makkelijker even bij kunnen gaan liggen om de keuze die ik maakte te verifiëren. Misschien is die keuze helemaal niet zo slecht geweest, maar het is veel relaxter om niet met je voorhoofd tegen het kajuitluik te slaan omdat je denkt dat je weer een blunder begaan hebt.
Je kunt ook vooraf al bedenken waar je je stempel gaat halen en of je beter links of rechts aan kunt leggen. Scheelt weer lopen. Maar ja, even de benen strekken is wel lekker natuurlijk.
Dag 2
Zolang ik me nog 'energized' voel en de wind goed is moet ik doorvaren, en Medemblik was gezeild in een mum van tijd. Maar ik begin nu toch wat wazig te worden; de opdracht snapte ik niks van maar na twee keer heen en weer lopen zit ik uiteindelijk gezellig aan de koffie bij Henjo thuis ;-). Het idee was om in Medemblik een uiltje te knappen als dat zou kunnen. Maar ik maak een berekening van de tijd en het tij dat nodig is om in Den Helder te komen, en daaruit blijkt dat ik eigenlijk direct weg moet. Met een straffe bries naar Den Oever, gezellig in de sluis weer; in het Visjagersgaatje maar twee keer hoeven kruisen, maar verder wel knijpen. Boten die scherper zeilen halen me in.
Eenmaal door het Gat van de Stier wil ik een stukje van de hoofdstroom meepikken, maar snel besef ik dat die stroom naar buiten toe ombuigt en me straks van de haven weg gaat spoelen. Dus ruim op tijd ga ik overstag en mijn koerslijn komt ruim bovenstrooms van de haven uit. Zelfs zo ruim dat ik een klapje terug maak. Ik vaar op een rechte lijn de haven aan, perfect. En dan valt onder de dijk de wind helemaal weg en neemt de stroom me stuurloos mee. Had ik me kunnen bedenken (of herinneren). Ik dreig voor de veerboot te verzeilen die elk moment weg kan gaan, en weet wat me te doen staat: die laatste meters doe ik op de motor. Ik heb hier in mijn diensttijd leren zeilen en uitgesproken hier ga ik niet liggen klooien. In de haven is het erg gezellig, maar ik lepel een koud blikje snert leeg, hap een foliepak hamburger af, maak een planning voor morgen, ga even onder het gemalen water staan, en kruip voldaan in mijn hondenkooi.
Hoezo Gat van de Stier? Heb ik niet op de kaart gekeken of zo? Of heb ik een soort mentaal blok tegen routes die opkruisen vereisen? Ik had ook door het Malzwin kunnen gaan. Misschien meer opkruisen, maar dieper dus meer stroom mee, en ik had beter bovenstrooms van de haven aangekomen. Jaja, ik was niet de enige. Heb ik dan alweer achter anderen aangevaren?
Dag 3
6 uur op, half zeven weg. Heerlijk geslapen. Idee is bij eerste gelegenheid over het wantij Inschot te komen, dan ankeren, en tegen de stroom, maar met gunstige wind in door te beuken naar Vlie om met het staartje vloed door de Vliestroom te komen met wind tegen. Dan wachten op staartje eb om er weer uit te komen, en na de kentering met de vloed naar binnen en slapen in Harlingen. Morgen NW dus dan is de rest van de route praktisch bezeild. De Vita was zo slim om over de Bollen door naar het Scheurrak te gaan, maar dat inzicht kwam voor mij te laat, want ik had zitten appen.
Ik heb een theorietje dat het achterlijk van een uitgeboomde fok, mits strak gespannen, fungeert als leading edge van een vleugelprofiel, en ik daarmee meer vermogen uit de fok krijg dan wanneer ik hem simpelweg plat aanblaas. Werkt voor mij, althans die illusie heb ik, en ik moet toch wat; maar dit is de achtergrond van mijn soms bizarre routekeuzes.
Dag 4
Werd vanzelf wakker uit een droomloze slaap en hoor een elektromotor. Ik had vertrouwd op de reguliere wekker en wektijd van mijn telefoon, maar die was leeggelopen; in een poging stroom te sparen had ik de hoofdschakelaar omgezet. En reken er maar niet op dat ik wakker wordt van het geluid van dieselmotoren. FOUT! Er zijn nog maar een paar boten in de haven. Als ik mijn hoofd naar buiten steek staat de Sasbrug nog open dus ik gooi alles los en vaar uit. In de havenkom ruim ik wat zooi op, hijs de zeilen en vaar uit. Ik begrijp het: wind valt vies tegen. Nu wordt het een probleem om Kornwerd te halen.Ok, twee dingen. Ik heb me weer eens verslapen waardoor ik het tij in de Boontjes weer eens niet haalde. Waarom? Omdat ik mijn stoomlichtje belangrijker vond dan de race, en toen ben gaan slapen zonder planning voor de dag erna, wat me wel had geprompt om de wekker wat vroeger te zetten. Kras het op mijn plafond: "Niet Pitten Zonder Plan" en "Altijd Screamy Meany Aanzetten". En ja dat vastlopen was gewoon een operationele omissie. Normaal zet ik het het ankeralarm op ondieper (van 1.5m naar 1.0m bijvoorbeeld) als ik het zat ben ernaar te luisteren. Maar nu was ik bezig mezelf te kastijden over mijn blunder. Vlek op vlek dus weer. Niet meer doen, schipper.
Comments